Matprat – eller nåt annat?

Satte på Albinonis Adagio i G-moll. Den är ju så skön! Det värsta är väl bara att det var meningen jag skulle skriva nånting medan adagion låg där i bakgrunden och masserade mitt inre. Men fokuset vill inte riktigt släppa musiken tillräckligt för att också låta mig skriva nånting.

Ärligt talat! Så har jag inte en aning om vad jag ska skriva om idag. Det har jag i och för sig inte haft helt klart för mig tidigare i veckan heller, men det har alltid dykt upp nåt i huvudet att börja med, och sen har det flutit på av sig själv. Mest om mat då.

Och äter gör man ju varje dag! Och de flesta dagarna består mitt eftermiddagsfika ev en fruktsallad eller smoothie eller nåt sånt. I regel förstärkt med nån sorts frön, en klick yoghurt, betavivohjärtan och lite Paulun´s Granola.

Är sååå tacksam för en naturligt glutenfri variant!

Av det sistnämnda har jag hittat en sort som både är glutenfri och inte heller har kokos i. Lite kokosolja har jag för mig, men det gör inget. Det klarar lilla maggen! Annars är där solrosfrön, blåbär, rabarber, kanel, kardemumma och lite annat smått och gott. Rostade havregryn, förstås.

Man borde nog, egentligen, göra müsli själv. Det är ju faktiskt inte särskilt svårt, och då kan man välja själv precis vilka ingredienser man vill ha i. Men ibland kan det vara skönt att vara lite bekväm, och ha nåt man köpt färdigt att äta. Och överlag är Paulun’s granolor och müslier riktigt goda. 

Min favorit där är egentligen den med blåbär och citron, men där är ju kokosflingor i, liksom i alla de andra tror jag, och det går inte riktigt bra ihop med den där lilla maggen. Förhoppningsvis längre fram när mag- och tarmsystemet kommit helt i balans igen. 

Apropå det, tarmhälsa alltså (nu är jag där igen, mitt i ämnet). Så är det ju inte enbart att äta en massa råa saker. Sötpotatis är supergott, föresten. Att riva tillsammans med äpple och morot och äta som godis…

Nej det var den goda bakteriefloran jag nu var inne på i tankarna. För det finns ju god hjälp att få med det så man inte enbart behöver tugga broccoli, grönkål och sötpotatis. Med mera. För att bygga upp den där goda bakteriefloran.

Det finns kosttillskott med sådant!

Hoppsan! Nu hoppade jag iväg in i kosttillskottsdjungeln, fick radera cirka 350 ord som hellre kan få bli början till ett eget inlägg. Om Magnesium faktiskt! Men här och nu får jag väl fortsätta se bloggskrivandet under CampNaNo-månaden april som den igångsättare som var min avsikt. Att skriva regelbundet och helst dagligen framöver. Att det råkat bli så mycket varje dag… well! I did not see that coming!!!

Ska kanske gå tillbaka lite just nu, till den där eftermiddags- smoothien! Om nu smoothie är det rätta ordet. Hade antagligen passat bättre att kalla det för röra eller gegga eller nånting. 

Vad ska det bli av det här?

Basen är ju alltid banan, och sen vad jag kan tänkas ha hemma. För närvarande har jag avokado i frysen – vägrar köpa färska längre. Ibland får man ju slänga mer än vad man kan äta. Så även om man tycker att ett paket fryst avokado kostar för mycket, så kan man i alla fall äta alltihop! Plus! Att man kan välja hur mycket man kan ta åt gången! Att äta en halv färsk avokado, kan innebära att den andra halvan blir så trist att man inte vill äta den senare. 

Idag var det så, att jag inte ville ta äpple med. Hade köpt så goda ekologiska att jag inte nändes mixa ner det i smoothie. Vill njuta av det äpplet som det är. Istället lurade jag ner sötpotatis till bananen och avocadobitarna. Gömde en selleristjälk och en bit zucchini. Resten av de mixade fröna från häromdagen, och smakade av med ingefära, kanel, chili och några dadlar. 

Sen funderade jag… kardemumma? Eller!!!??? Kom på att jag hade kvar pepparkakskryddor jag hade köpt i vintras för att doppa dadlar i på nåt sätt. Alltså, om jag kom på nåt sätt att få kryddan att fastna på dadlarna. Ja, hur det nu blev, så blev det inget av den tanken.

Mmmm…. typ pepparkaksdeg! 😀

Men nu, blev det smak av pepparkaka på eftermiddagsröran! Sämre kan det vara! Med lite tärnat äpple och en skvätt sojagrädde till. Jag menar… har jag nu köpt hem grädde får jag ju se till att använda den innan den blir dålig så jag måste slänga det som är kvar.

Och var var jag nu? JO! Bakterieflora versus kosttillskott! Köp av märket Probi! Det är den bästa sorten! Och hjälper till att bygga upp en frisk bakteriestam i matsmältningssystemet.