Vad man äter…

… när man läser på om vikten av god tarmhälsa.

Man kanske först ska säga, att det beror på vad man har kvar i kyl och skafferi av det man handlade in för ett tag sedan?

Eller kanske man borde börja med att berätta vad man bör äta för att få och bibehålla god tarmhälsa? Det är ett ämne som man kan skriva mycket och utförligt om.

Det ska jag inte göra här och nu. Det har flera andra gjort. De bästa och mest inspirerande böckerna jag läst i det ämnet är ”Välj Hälsa” av professor Stig Bengmark och ”Food Pharmacy” av duon Lina Nertby Aurell och Mia Clase. Självklart har båda hemsida, Facebook och Instagram. De senare har även blogg och Podcast. Rekommenderar!!!

Jag skriver bara kortfattat här och nu om den del av det som finns att veta. Har planer på att framöver fördjupa mig lite mer i den information som finns. Det som kommer här nedanför är nog snarare en sorts ytligt sammandrag. En synopsis? Nej, det kanske man inte kan kalla det, så planerat är det inte ens. Det bara ramlar ord från hjärnan, ner genom fingrarna, landar på tangenterna och glider sen in i datorn. 

Okay! Nu kommer jag visst bort från ämnet lite grand!

För! Ja just det! Vad äter man för bästa tarmhälsa? Vad äter jag? Och det är där det kommer in att det beror på vad som finns hemma. 

Men generellt sett gäller det att äta mycket råa grönsaker och rotfrukter, bär och gröna bananer. Att få de goda bakterierna att växa till, och ge dem den fiberrika mat de behöver för att göra det. De fyra magiska fibrerna heter: Pektin, Inulin, Betaglukan och Resistent stärkelse. Betaglukan finns till exempel i havre och resistent stärkelse finns bland annat i gröna bananer och kokt, kyld potatis. 

När man lagar till något, bör man undvika höga temperaturer, särskilt när man steker. Den där mörka, ibland nästan svarta stekytan är långt ifrån hälsosam. Dessutom förstör man vitaminer och liknande vid upphettning. Och ju längre tid och ju högre temperatur man har, desto mer av näringsämnena försvinner. 

Nu finns det förstås Slow Cooking, som helt klart är att föredra. Under lång tid men med låg temperatur. Att ångkoka grönsaker är klart bättre än att koka dem i vatten. Särkilt om man då dessutom häller bort kokvattnet. Bye, bye vitaminer!!!

Men det allra bästa är att äta så  mycket som möjligt av sin mat rå. Kombinationen Raw Food och Whole Grain är förträfflig! Råa grönsaker, rotfrukter, bär och frukt,  samt fullkorn, bönor, linser, nötter och fröer. 

Nu den här påskaftonskvällen är mitt kylskåp tomt på broccoli, bladselleri, tomat, paprika och gröna bladgrönsaker. Lite färglöst, med andra ord. Men jag har både morötter, palsternacka, spetskål och vitkål – vad gäller den delen. Jag har en banan, en apelsin och två äpplen kvar. Sen har jag förstås en del nyttigheter i fryset. Grönkål, spenat, persilja, jordgubbar, hallon och blåbär. Bland annat. Och så sånt där som soyafärs och liknande. Det finns också mat i skafferiet, torrvaror. Havregryn, fröer och nötter, torkad frukt och torkade linser, ärtor, kikärtor och rostat bovete. Så det går inte direkt nån nöd på mig även om det färggrannaste för tillfället är slut.

Jag läser recept och tittar på vackra matbilder. Testar en del, och blir inspirerad. Har skrivit till saker på inköpslistan som jag inte brukar ha hemma, särskilt kryddor och smaksättare av olika slag, för man kan ju alltid testa! 

När det gäller kryddor är jag nog väldigt tråkig. Har inga extravaganta saker alls hemma. Jag har sånt som Citronpeppar och Trocomare, Chili och Cayennepeppar vilket jag gillar, gul Curry och lite till. Vitlök förstås. Mineralsalt och Bergssalt, svart- och vitpeppar. Kummin och spiskummin, fast jag inte gillar det sistnämnda särskilt mycket. Kanel, kardemumma och Ingefära är ett måste, liksom Kakao. När det gäller kakao ska jag köpa Raw, har jag tänkt, och prova vad jag tycker om det. Jag älskar kakao! Älskar choklad! Mörk! Går att köpa online. Liksom lakritspulver. Oj! Det var visst en del kryddor och smaksättare trots allt! Nämnde jag oliver?

Nej stopp nu! Över från gnuttan teori till gnuttan matlagning!

I dag blev det rester till lunch, men det kan ju ändå ge en idé om vad det kan vara frågan om. Jag hade ett par rödbetsbiffar kvar i fryset så jag tog en av dem och tinade på svag värme i minsta stekjärnet. 

I går rev jag vitkål på den nyinköpta mandolinen. Det var så kul att göra det, att jag rev alldeles för mycket. Men när jag hade blandat ihop rivet med soya-yoghurt, en gnutta salt och lite söndersmulade chiliflakes, såg det inte så mycket ut längre. Råkade bara ta lite för mycket yoghurt…

Jag picklade också zucchini igår. Snabbinläggning med äppelcidervinäger, lite vatten och lite salt. Skivade med mandolinen förstås. (Lika roligt fortfarande)  Råkade bli lite för mycket salt, så för att testa rörde jag sedan i lite muscovadosocker, ungefär så mycket som en liten tesked. Sen fick picklesen stå i kylskåpet och softa till sig. 

Så idag till lunch blev det rödbetsbiff, picklad zucchini – som till min stora förvåning hade fått fin senapssmak!? Var kom den smaken ifrån? Kombinationen syra, salt och muscovadosocker?

Jag slantade tunt en liten morot för att få lite färg på tallriken, och eftersom min coleslaw var lite för geggig av yoghurten rev jag grovt ett litet äpple och blandade i. Det vann den på. Det smakade gott och jag blev mätt.
Det såg mycket ut på tallriken, tyckte jag först, men varken zucchini, vitkål, äpple eller morot innehåller ju särskilt mycket kalorier.

Så därför ska jag inte berätta vad jag fortsatte att äta efter min fruktsallad med yoghurt, betavivohjärtan och granola i eftermiddags…